Основними завданнями Департаменту є:
забезпечення реалізації державної бюджетної політики на території області;
складання прогнозу обласного бюджету та проєкту обласного бюджету і подання їх на розгляд до облдержадміністрації;
забезпечення ефективного і цільового використання бюджетних коштів;
розроблення пропозицій щодо удосконалення методів фінансового і бюджетного планування та здійснення витрат;
проведення спільно з іншими структурними підрозділами облдержадміністрації аналізу фінансово-економічного стану області, перспектив її подальшого розвитку;
здійснення в межах визначених повноважень контролю за дотриманням бюджетного законодавства;
здійснення загальної організації та управління виконанням обласного бюджету, координація в межах своєї компетенції діяльності учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету.
Департамент відповідно до покладених на нього завдань:
1) організовує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України та здійснює контроль за їх реалізацією;
2) забезпечує у межах своїх повноважень захист прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб;
3) аналізує у межах повноважень стан і тенденції соціально-економічного і культурного розвитку області та вживає заходів щодо усунення недоліків;
4) готує пропозиції щодо фінансового забезпечення заходів соціально-економічного розвитку області;
5) вносить пропозиції щодо проєкту обласного бюджету;
6) бере участь у:
підготовці заходів щодо регіонального розвитку в межах своїх повноважень;
погодженні проєктів нормативно-правових актів, розроблених іншими органами виконавчої влади;
розробленні проєктів нормативно-правових актів, головними розробниками яких є інші структурні підрозділи облдержадміністрації;
підготовці балансу фінансових ресурсів області, готує пропозиції щодо доцільності запровадження місцевих податків, зборів, пільг;
розробленні проєктів розпоряджень голови облдержадміністрації;
7) аналізує соціально-економічні показники розвитку області та враховує їх під час складання проєкту обласного бюджету;
8) забезпечує здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції;
9) розробляє та доводить до головних розпорядників бюджетних коштів інструкції з підготовки бюджетних пропозицій та орієнтовні граничні показники видатків обласного бюджету та надання кредитів з обласного бюджету на середньостроковий період;
10) здійснює аналіз поданих головними розпорядниками бюджетних коштів бюджетних пропозицій, на основі якого директор Департаменту приймає рішення про включення бюджетних пропозицій до прогнозу обласного бюджету;
11) складає прогноз обласного бюджету;
12) доводить до відома головних розпорядників бюджетних коштів інструкції з підготовки бюджетних запитів, встановлює строки та порядок подання бюджетних запитів головними розпорядниками бюджетних коштів;
13) проводить під час складання і розгляду проєкту обласного бюджету аналіз бюджетного запиту, поданого головним розпорядником бюджетних коштів, щодо його відповідності меті, пріоритетності, а також дієвості та ефективності використання бюджетних коштів;
14) приймає рішення про включення бюджетного запиту до пропозицій до проєкту обласного бюджету перед поданням його на розгляд облдерж-адміністрації;
15) бере участь у підготовці звітів голови облдержадміністрації для їх розгляду на сесії Дніпропетровської обласної ради;
16) готує самостійно або разом з іншими структурними підрозділами облдержадміністрації інформаційні та аналітичні матеріали для подання голові облдержадміністрації;
17) організовує роботу, пов’язану зі складанням проєкту обласного бюджету, за дорученням керівництва облдержадміністрації визначає порядок і строки подання структурними підрозділами облдержадміністрації, районними державними адміністраціями, виконавчими органами сільських, селищних міських, районних у місті (у разі їх створення) рад матеріалів для підготовки проєкту обласного бюджету і прогнозних розрахунків коштів, що передаються для відповідного розподілу між відповідними місцевими бюджетами або для виконання спільних проєктів; складає проєкт обласного бюджету; готує пропозиції щодо коштів, що передаються для розподілу між відповідними місцевими бюджетами або для виконання спільних проєктів, та подає їх на розгляд керівництву облдержадміністрації;
18) перевіряє рішення сільських, селищних, міських, районних рад про затвердження бюджету та внесення змін до нього на відповідність бюджетному законодавству;
19) складає і затверджує тимчасовий розпис обласного бюджету та розпис обласного бюджету, вносить в установленому порядку зміни до розпису обласного бюджету, забезпечує протягом бюджетного періоду відповідність розпису обласного бюджету встановленим бюджетним призначенням;
20) здійснює погодження проєкту паспорта бюджетної програми та надсилає його головному розпоряднику для затвердження;
21) проводить у встановленому порядку розрахунки між обласним бюджетом та державним бюджетом, районними бюджетами, бюджетами місцевого самоврядування;
22) перевіряє правильність складення і затвердження кошторисів та планів використання коштів установами і організаціями, які фінансуються з обласного бюджету;
23) здійснює за участю органів, що контролюють справляння надходжень до бюджету, прогнозування та аналіз надходження доходів до обласного бюджету;
24) організовує виконання обласного бюджету, забезпечує разом з органами, що контролюють справляння надходжень до бюджету, територіальними органами Казначейства, іншими структурними підрозділами облдержадміністрації надходження доходів до обласного бюджету та вживає заходів щодо ефективного витрачання бюджетних коштів;
25) зводить показники бюджетів місцевого самоврядування, що входять до бюджету області, та подає їх у встановлені строки до Міністерства фінансів України;
26) забезпечує захист фінансових інтересів держави;
27) готує і подає до Дніпропетровської обласної ради офіційні висновки про перевиконання чи недовиконання дохідної частини загального фонду обласного бюджету, а також про обсяг залишку коштів загального та спеціального (крім власних надходжень) фондів для прийняття рішення про внесення змін до обласного бюджету;
28) проводить моніторинг змін, що вносяться до обласного бюджету;
29) за рішенням Дніпропетровської обласної ради розміщує тимчасово вільні кошти обласного бюджету на вкладних (депозитних) рахунках банків;
30) аналізує бюджетну і фінансову звітність (інші звіти) про виконання місцевих бюджетів, інші фінансові звіти, подані територіальними органами Казначейства;
31) інформує керівництво облдержадміністрації про стан виконання обласного бюджету за кожний звітний період і подає на розгляд річний та квартальний звіти про виконання обласного бюджету;
32) розглядає звернення щодо виділення коштів із резервного фонду бюджету та готує пропозиції щодо прийняття відповідних рішень;
33) проводить на основі статистичної, фінансової та бюджетної звітності прогнозні розрахунки аналізу економічного і фінансового стану галузей економіки області, готує пропозиції щодо визначення додаткових джерел фінансових ресурсів;
34) бере участь у розробці та виконанні інвестиційних програм, подає пропозиції щодо удосконалення механізму економічного стимулювання підприємств для розвитку економічного потенціалу області;
35) розглядає в установленому законодавством порядку звернення громадян, підприємств, установ і організацій;
36) опрацьовує запити і звернення народних депутатів України та депутатів відповідних місцевих рад;
37) бере участь у підготовці проєктів угод, договорів, меморандумів, протоколів зустрічей делегацій і робочих груп у межах своїх повноважень;
38) здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства щодо обласного бюджету на всіх стадіях бюджетного процесу;
39) застосовує попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства;
40) приймає рішення про застосування заходів впливу до учасників бюджетного процесу за порушення бюджетного законодавства, визначених пунктами 2 – 5 та 7 частини першої статті 117 Бюджетного кодексу України, у межах встановлених повноважень на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства або акта ревізії та доданих до них матеріалів, зокрема щодо:
зупинення операцій з бюджетними коштами;
призупинення бюджетних асигнувань;
зменшення бюджетних асигнувань;
повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету;
безспірного вилучення коштів з місцевих бюджетів;
41) здійснює управління місцевим боргом і гарантованим Дніпропетровською обласною радою боргом, зокрема:
бере участь у розробленні та опрацюванні проєктів нормативно-правових актів з питань управління місцевим боргом та гарантованим Дніпропетровською обласною радою боргом;
здійснює управління ризиками, що можуть спричинити збільшення місцевого боргу;
прогнозує фінансування обласного бюджету;
веде оперативний облік місцевого та гарантованого Дніпропетровською обласною радою боргу;
за рішенням Дніпропетровської обласної ради здійснює правочини з місцевим боргом, включаючи обмін, випуск, купівлю, викуп та продажу боргових зобов’язань Дніпропетровської обласної ради;
здійснює заходи щодо підвищення привабливості інвестування в цінні папери, емітовані Дніпропетровською обласною радою, і комплексні заходи щодо поліпшення кредитного рейтингу;
здійснює контроль за виконанням умов здійснення місцевих запозичень, здійсненням витрат на обслуговування та погашення місцевого боргу відповідно до нормативно-правових актів, за якими виникають боргові зобов’язання Дніпропетровської обласної ради, та договірних умов;
здійснює контроль за виконанням боргових зобов’язань суб’єктів господарювання комунальної форми власності за кредитами (позиками), залученими під місцеві гарантії;
42) погоджує здійснення суб’єктами господарювання комунальної форми власності, зокрема господарськими товариствами (крім банків), у статутному фонді яких 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) є спільною власністю територіальних громад, залучення кредитів (позик), надання гарантії або поручительства за такими зобов’язаннями;
43) аналізує діяльність структурних підрозділів з питань фінансів райдержадміністрацій, структурних підрозділів з питань фінансів виконавчих органів сільських, селищних, міських рад і готує пропозиції щодо її вдосконалення;
44) забезпечує доступ до публічної інформації, розпорядником якої він є;
45) постійно інформує населення про стан здійснення визначених законом повноважень;
46) контролює органи місцевого самоврядування та надає методичну допомогу з питань здійснення наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади;
47) здійснює повноваження, делеговані органами місцевого самоврядування;
48) забезпечує у межах своїх повноважень виконання завдань мобілізаційної підготовки, цивільного захисту населення, дотримання вимог законодавства з охорони праці та пожежної безпеки;
49) організовує роботу з укомплектування, зберігання, обліку та використання архівних документів;
50) забезпечує у межах своїх повноважень реалізацію державної політики стосовно захисту інформації з обмеженим доступом;
51) бере участь у вирішенні відповідно до законодавства колективних трудових спорів (конфліктів);
52) забезпечує захист персональних даних;
53) забезпечує створення належних виробничих та соціально-побутових умов для працівників Департаменту;
54) проводить експертизу проєктів нормативно-правових актів з питань, віднесених до компетенції Департаменту;
55) здійснює інші передбачені законом повноваження.