Опубліковано 20 січня 2020 року, 11:00
Інформація про здійснення державної регуляторної політики у 2019 році

Інформація про здійснення державної регуляторної політики місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування Дніпропетровської області відповідно до вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” у 2019 році

 Структурним підрозділом, який відповідає в Дніпропетровській облдержадміністрації за здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, визначено департамент економічного розвитку облдержадміністрації.

Основними завданнями у сфері реалізації державної регуляторної політики на 2019 рік були:

  • забезпечення дотримання вимог чинного законодавства України у сфері державної регуляторної політики;
  • планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів;
  • підготовка якісного та змістовного аналізу регуляторного впливу актів, у тому числі з використанням такої методики як Тест малого підприємництва (М-Тест);
  • оприлюднення проектів регуляторних актів (разом з аналізом регуляторного впливу та М-Тестом) місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у ЗМІ та мережі Інтернет з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, а також відкриті обговорення цих проектів за участю представників громадськості;
  • відстеження результативності прийнятих регуляторних актів та їх перегляд на підставі отриманих звітів або за необхідністю;
  • здійснення інформаційної підтримки переліку чинних регуляторних актів облдержадміністрації та забезпечення своєчасного його оновлення на офіційному веб-сайті зазначеного органу влади;
  • посилення методичного забезпечення щодо впровадження державної регуляторної політики місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
  • запровадження ефективних форм моніторингу виконання основних засад чинного законодавства України з питань державної регуляторної політики;
  • оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності.

Відповідно до вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” (із змінами, далі – Закон) державна регуляторна політика в Дніпропетровській області спрямована на:

  • вдосконалення правового регулювання господарських відносин;
  • вдосконалення адміністративних відносин між регуляторними органами (іншими органами державної влади) та суб’єктами господарювання;
  • недопущення прийняття економічно недоцільних і неефективних регуляторних актів;
  • зменшення втручання держави в діяльність суб’єктів господарювання;
  • усунення перешкод для розвитку господарської діяльності.

Згідно з нормами Закону та з метою реалізації принципу послідовності й передбачуваності державної регуляторної політики, на підставі пропозицій структурних підрозділів облдержадміністрації – розробників проектів регуляторних актів, 10 грудня 2018 року затверджено План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів облдержадміністрації на 2019 рік та 18 січня 2019 року затверджено зміни до нього. До затвердженого Плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів облдержадміністрації на 2019 рік з урахуванням затверджених змін включено 2 проекти регуляторних актів. Зазначений План та зміни до нього оприлюднені шляхом розміщення на офіційному веб-сайті облдержадміністрації у мережі Інтернет у розділі “ОДА”, рубриці “Регуляторна діяльність” (www.adm.dp.gov.ua).

Також в установленому Законом порядку були оприлюднені Плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2019 рік органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади області.

Проекти регуляторних актів облдержадміністрації, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування регіону з відповідними аналізами регуляторного впливу в обов’язковому порядку оприлюднювалися у місцевих друкованих засобах масової інформації і на офіційних веб-сторінках зазначених органів влади. Після офіційного оприлюднення цих документів проходила процедура отримання пропозицій і зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань.

Місцевими радами (їх виконавчими органами) та райдержадміністраціями активно вживалися заходи щодо залучення бізнес-спільноти до регуляторних процесів, забезпечення участі підприємців у підготовці й обговоренні проектів нормативно-правових актів місцевого рівня.

Протягом 2019 року місцевими регуляторними органами проведено 255 публічних обговорень проектів регуляторних актів, зокрема
95 громадських слухань, 67 круглих столів, 4 семінари та 89 форумів і зборів.

Найбільш активними в цьому напрямі були Криворізька міська рада (її виконавчі органи), де протягом року проведено 67 заходів з публічного обговорення проектів регуляторних актів, а саме: 46 громадських слухань, 1 круглий стіл, 4 семінари та 16 форумів і зборів, а також сільські, селищні ради Петропавлівського району, де проведено 19 заходів з публічного обговорення проектів регуляторних актів, а саме: 14 круглих столів та 5 форумів і зборів.

Загалом за підсумками 2019 року регуляторними органами області прийнято 418 регуляторних актів.

У звітному періоді значну увагу приділено питанню щодо належного дотримання регуляторними органами області обов’язкових вимог з проведення аналізу впливу регуляторних актів та виконання заходів з відстеження їх результативності, враховуючи вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 “Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта” (із змінами).

Так, з метою підвищення ефективності діяльності з реалізації державної регуляторної політики органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади на території Дніпропетровської області облдержадміністрацією підготовлено та доведено до відома регуляторних органів: “Методичні рекомендації щодо виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів” та “Методичні рекомендації щодо реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, які також оприлюднені на офіційному веб-сайті органу державної влади (https://adm.dp.gov.ua/ua/dniprooda/diyalnist/regulyatorna-diyalnist/normativna-baza).

Протягом року облдержадміністрація активно співпрацювала в галузі державної регуляторної політики із завідувачем Сектору Державної регуляторної служби України у Дніпропетровській області Олександром Різником, а також з громадськими об’єднаннями підприємців, зокрема з Дніпропетровською обласною громадською організацією “Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики” та громадською організацією “Інститут громадської експертизи”, насамперед, в частині підготовки незалежних експертних висновків щодо змісту проектів регуляторних актів та забезпечення методичної підтримки регуляторних органів стосовно ключових етапів проходження регуляторної процедури.

У рамках Програми розвитку малого та середнього підприємництва в Дніпропетровській області на 2019 – 2020 роки, затвердженої рішенням Дніпропетровської обласної ради від 07 грудня 2018 року № 407-15/VII (далі – Програма), департаментом економічного розвитку облдержадміністрації за участю представників Державної регуляторної служби України, 21 – 22 травня 2019 року проведено 2 навчальні семінари для фахівців органів місцевого самоврядування Дніпропетровської області з питань реалізації державної регуляторної політики та практичного застосування норм регуляторного законодавства за темою: “Тест малого бізнесу (М-Тест) – складова аналізу регуляторного впливу. Структура М-Тесту. Практичні питання при розробці М-Тесту”.

Під час семінарів були розглянуті такі питання як розробка аналізу регуляторного впливу до проекту регуляторного акта, методологія застосування М-тесту з конкретними прикладами прийняття органом місцевого самоврядування рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

 Крім того, у звітному періоді здійснювався постійний моніторинг заходів з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів відповідно до затверджених Планів-графіків на 2019 рік. Протягом звітного періоду місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування області проведено 285 заходів з відстеження результативності регуляторних актів,з них: 173 базових, 57 повторних та 55 періодичних.

З метою організації виконання Закону, зокрема приведення регуляторних актів у відповідність до принципів державної регуляторної політики та недопущення прийняття економічно недоцільних регуляторних актів, за результатами проведених відстежень результативності прийнятих регуляторних актів здійснено перегляд таких актів. Зокрема, на місцевому рівні переглянуто 153 регуляторних акти, з них – 98 відповідають принципам державної регуляторної політики, 35 потребують внесення змін, 20 актів визнано такими, що потребують скасування. Протягом поточного року найбільшу кількість регуляторних актів переглянуто у Жовтоводській міській раді (їх виконавчих органах) – 46 регуляторних актів. Серед сільських територій лідером є Петропавлівський район – 19 регуляторних актів (з урахуванням сільських, селищних рад).

У звітному періоді, з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог чинного законодавства України, облдержадміністрацією забезпечено перегляд власних регуляторних актів, за результатами якого розпочато процедуру підготовки проекту розпорядження про втрату чинності розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 20 червня 2011 року № Р-421/0/3-11 “Про встановлення плати за виготовлення бланків та видачу свідоцтв про право власності на житлове (житлові) приміщення у гуртожитку”.

Станом на 01 січня 2020 року в облдержадміністрації є чинними 4 регуляторних акти. Актуалізований перелік чинних регуляторних актів облдержадміністрації розміщений на офіційному веб-сайті органу влади у мережі Інтернет у розділі “ОДА”, рубриці “Регуляторна діяльність” (www.adm.dp.gov.ua).

Крім того, за активної інформаційно-консультаційної і методичної підтримки департаменту економічного розвитку облдержадміністрації за участі Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області 22 райдержадміністраціями регіону в січні 2019 року було прийнято 69 розпорядчих документів, з них – 47 нормативно-правових актів у сфері надання адміністративних послуг, що є регуляторними актами та пройшли обов’язкові процедури погодження зі спеціально уповноваженим органом – Державною регуляторною службою України, і подальшу державну реєстрацію у вищезазначеному органі юстиції. Це – перший приклад у країні щодо реалізації такого тісного партнерства та комплексного підходу до вирішення проблем, пов’язаних з приведенням у відповідність до вимог чинного законодавства України розпорядчих документів, що регламентують роботу центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП), утворених при райдержадміністраціях, за єдиними шаблонними зразками документів, у тому числі, передбачених вимогами Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”.

Як свідчення, Положення про ЦНАП, Регламенти ЦНАП та Переліки адміністративних послуг, що надаються через 22 ЦНАП, утворені при райдержадміністраціях області, повністю відповідають вимогам чинного законодавства України в сфері надання адміністративних послуг та забезпечують впровадження спільних стандартів, уніфікованих процедур надання послуг у регіональному масштабі.

Також департаментом економічного розвитку облдержадміністрації розроблено шаблонний пакет документів для органів місцевого самоврядування, що створюють власні ЦНАП, стосовно проекту рішення про затвердження Регламенту ЦНАП з аналізом регуляторного впливу до нього та Тестом малого підприємництва (М-Тестом), з врахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року № 714 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2013 р. № 118 і від 1 серпня 2013 р. № 588”. Це дозволяє забезпечити на території області єдиний підхід до формування пакету документів, регламентуючих роботу ЦНАП, та мінімізувати ризики для органів місцевого самоврядування в частині порушень вимог чинного законодавства з питань державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Протягом звітного періоду департаментом економічного розвитку облдержадміністрації здійснено попередню експертизу пакету документів, регламентуючих роботу ЦНАП, для 9 об’єднаних територіальних громад регіону, що в подальшому були направлені до уповноваженого органу – Державної регуляторної служби України для отримання пропозицій в установленому Законом порядку.

Варто також зазначити, що за підсумками кожного з кварталів 2019 року готувалася інформація про стан упровадження державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування області, яка розміщувалася на офіційному веб-ресурсі облдержадміністрації у розділі “ОДА”, в рубриці “Регуляторна діяльність”.

На виконання вимог Закону 06 грудня 2019 року головою облдержадміністрації затверджено Плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів облдержадміністрації на 2020 рік та проведення заходів облдержадміністрації з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів на 2020 рік, які офіційно оприлюднені у мережі Інтернет, на власному веб-сайті органу влади.

З метою розвитку сфери відкритих даних в області, підвищення ефективності та прозорості діяльності облдержадміністрації, її структурних підрозділів шляхом використання сучасних інформаційних технологій для надання інформаційних та інших послуг громадськості та бізнесу, значну увагу приділено оприлюдненню інформації у формі відкритих даних відповідно до вимог Закону України “Про доступ до публічної інформації”, постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 “Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних” (із змінами). Так, у звітному періоді проведена робота щодо завантаження на порталі Єдиний державний веб-портал відкритих даних (data.gov.ua) інформації, визначеної законодавством про засади регуляторної політики у форматі відкритих даних, а також розміщено план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів облдержадміністрації на 2019 рік і зміни до нього, перелік чинних регуляторних актів облдержадміністрації.

Основні проблеми, над вирішенням яких велася робота впродовж 2019 року, пов’язані з удосконаленням якості підготовки аналізів регуляторного впливу проектів регуляторних актів з М-тестом, проведення відстежень результативності прийнятих регуляторних актів, підготовки відповідних звітів про результати відстеження результативності тощо. Це пов’язано, перш за все, з великою плинністю кадрів у місцевих органах державної влади та недостатнім рівнем володіння практичними навичками застосування норм і процедур законодавства з питань державної регуляторної політики. Особливо це стосується фахівців райдержадміністрацій, сільських, селищних, міських рад, насамперед, районного значення. Як наслідок, приймаються економічно недоцільні та неефективні владні рішення, які, зрештою, підлягають скасуванню. Через відсутність у фахівців вищезазначених місцевих рад ґрунтовних знань в області регуляторної політики, відзначаються випадки, коли нормативно-правові акти, які по суті є регуляторними актами, проходять поза межами необхідних регуляторних процедур або, навпаки, прийняті регуляторні акти не містять норм регуляторного характеру, а їх прийняття не потребує реалізації процедур, передбачених Законом. У зв’язку з цим, постала нагальна потреба у вдосконаленні практичних навичок фахівців місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо застосування норм державної регуляторної політики. Саме в цьому напрямі працювала облдержадміністрація в 2019 році шляхом надання постійної інформаційно-консультаційної та методичної допомоги місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам щодо дотримання всіх обов’язкових процедур регуляторної політики, вдосконалення змісту документів, пов’язаних із впровадженням регуляторної діяльності.

Таким чином протягом 2019 року Дніпропетровською облдержадміністрацією вжито дієвих заходів щодо:

  • планування діяльності стосовно підготовки проектів регуляторних актів та внесення, у разі потреби, до плану відповідних змін згідно з вимогами Закону;
  • забезпечення прозорості, відкритості та передбачуваності у здійсненні регуляторної політики;
  • забезпечення приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог чинного законодавства України, зокрема документів облдержадміністрації, а також райдержадміністрацій, регламентуючих роботу ЦНАП;
  • підвищення рівня відповідності аналізу регуляторного впливу при підготовці проектів регуляторних актів оновленій Методиці, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 (із змінами);
  • забезпечення інформаційно-консультаційної та методичної підтримки місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізації державної регуляторної політики на території області;
  • запровадження систематичного моніторингу щодо виконання регуляторними органами області Закону.

Пріоритетами у забезпеченні та реалізації державної регуляторної політики на території регіону в 2020 році є:

  • неухильне дотримання місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог Закону;
  • приведення райдержадміністраціями, органами місцевого самоврядування області розділів “Регуляторна діяльність” на власних офіційних веб-сайтах до визначеного переліку рубрик, забезпечення їх належного функціонування, систематичного наповнення та підтримки в актуальному стані, а також створення умов до безперешкодного доступу до інформації суб’єктів господарювання;
  • здійснення моніторингу виконання структурними підрозділами облдержадміністрації, райдержадміністраціями та органами місцевого самоврядування вимог чинного законодавства України з питань державної регуляторної політики шляхом отримання щоквартальної інформації, її узагальнення та аналізу з метою оприлюднення підготовленої звітності на офіційному веб-сайті облдержадміністрації;
  • забезпечення ведення та систематичного оновлення переліку чинних регуляторних актів облдержадміністрації, здійснення його оприлюднення;
  • проведення спеціалізованих тренінгів, круглих столів, семінарів для фахівців місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань реалізації державної регуляторної політики та практичного застосування норм регуляторного законодавства;
  • забезпечення загального методичного супроводу регуляторних органів шляхом розробки і розповсюдження методичних та інформаційних матеріалів з практичних аспектів реалізації регуляторної діяльності;
  • забезпечення оприлюднення у друкованих засобах масової інформації прийнятих регуляторних актів.

Для забезпечення відкритості та прозорості діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, реалізації права громадян та бізнес-об’єднань на участь у формуванні та реалізації державної політики зазначені вище заходи включені до Програми. Зокрема, передбачається активне залучення до виконання заходів Програми місцевих координаційних рад з питань розвитку підприємництва, представників громадських організацій та бізнес-асоціацій, громадських діячів, які беруть участь у визначенні актуальних проблем у сфері підприємництва та на основі проведеного аналізу розробляють пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства України, а також прийняття нормативно-правових актів місцевих органів державної влади або внесення змін до таких актів.

Облдержадміністрація і в поточному році продовжуватиме здійснення постійного моніторингу щодо виконання місцевими регуляторними органами регіону вимог Закону та забезпечення інформаційно-консультативної та методичної підтримки щодо реалізації державної регуляторної політики на території області.



Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux