Основними завданнями управління є:
1) організовувати:
виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та здійснює контроль за їх реалізацією;
роботу щодо погашення заборгованості за енергоносії, спрямовану на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу;
контроль за виконанням заходів, спрямованих на забезпечення сталої роботи паливно-енергетичного комплексу області, особливо, в осінньо-зимовий період, а також проводити моніторинг підготовки підприємств паливно-енергетичного комплексу до роботи в осінньо-зимовий період;
роботу з укомплектування, зберігання, обліку та використання архівних документів;
2) забезпечувати у межах своїх повноважень:
захист прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб;
ефективне і цільове використання коштів державного бюджету;
здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції;
доступ до публічної інформації, розпорядником якої воно є;
у межах своїх повноважень виконання завдань мобілізаційної підготовки, цивільного захисту населення, дотримання вимог законодавства з охорони праці, пожежної безпеки;
захист персональних даних;
у межах своїх повноважень реалізацію державної політики стосовно захисту інформації з обмеженим доступом;
взаємодію з підприємствами паливно-енергетичного комплексу області;
3) надавати методичну допомогу під час розробки регіональних програм з питань ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива та здійснювати контроль щодо їх виконання;
4) здійснювати:
державний контроль за дотриманням підприємствами, установами та організаціями правил, норм, стандартів у межах визначених повноважень;
повноваження, делеговані органами місцевого самоврядування;
передбачені законом галузеві повноваження;
узагальнення, аналіз та підготовку інформаційних матеріалів (у тому числі презентаційних) щодо стану розрахунків за спожиті природний газ та електричну енергію, а також погашення заборгованості;
моніторинг стану справ щодо забезпечення безаварійної та надійної експлуатації газових та електричних мереж та за ініціативою енерго- та газорозподільних підприємств області, інформувати про виникнення можливих загроз центральні та місцеві органи виконавчої влади;
моніторинг стану розрахунків споживачів, особливо комунальних підприємств та бюджетних установ, що фінансуються за рахунок місцевого бюджету, за станом розрахунків за спожиті природний газ та електричну енергію;
надання методичної допомоги підприємствам з питань підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів;
5) аналізувати:
стан та тенденції економічного розвитку галузей паливно-енергетичного комплексу та ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива та вживати заходів для усунення недоліків;
6) брати участь:
у підготовці пропозицій до проєктів програм соціально-економічного та культурного розвитку області;
у погодженні проєктів нормативно-правових актів, розроблених іншими органами виконавчої влади;
у підготовці заходів щодо регіонального розвитку;
у розробленні і реалізації регіональних програм з питань паливно-енергетичного комплексу, ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива, контролює та звітує про виконання регіональних програм, замовником яких воно є;
у розробленні пропозицій щодо забезпечення сприятливих умов діяльності підприємств паливно-енергетичного сектору економіки області;
у розробленні проєктів розпоряджень голови облдержадміністрації, проєктів нормативно-правових актів, головними розробниками яких є інші структурні підрозділи;
у підготовці звітів голови облдержадміністрації для їх розгляду на сесії обласної ради;
у вирішенні відповідно до законодавства колективних трудових спорів (конфліктів);
в організації робіт з проведення енергетичних обстежень, розроблення проєктів з енергозбереження, здійснення енергозберігаючих та енергоефективних заходів;
7) вносить пропозиції щодо:
проєкту обласного бюджету;
розміщення на території області нових підприємств, приватизації, корпоратизації, реорганізації, ліквідації, зміни форми власності підприємств, установ та організацій паливно-енергетичного комплексу, координує та погоджує вирішення цих питань з відповідними державними органами;
погодження призначення (звільнення) керівників державних підприємств, організацій паливно-енергетичного комплексу області;
8) розробляти:
проєкти розпоряджень голови облдержадміністрації, у визначених законом випадках – проєкти нормативно-правових актів з питань паливно-енергетичного комплексу та ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива;
9) готувати:
пропозиції, спрямовані на виконання актів законодавства щодо розвитку сфери енергозбереження, вживати заходів для їх реалізації;
пропозиції щодо перспективного розвитку і використання альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива;
рекомендації підприємствам щодо підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів;
пропозиції і подавати їх на розгляд керівництву облдержадміністрації про перелік проблемних питань області, вирішення яких можливе за участі центральних органів виконавчої влади;
документи і пропозиції щодо погодження головою облдержадміністрації контрактів з керівниками державних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства енергетики України та Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України в порядку, встановленому чинним законодавством України;
10) готувати (брати участь у підготовці):
проєкти угод, договорів, меморандумів, протоколів зустрічей делегацій і робочих груп у межах своїх повноважень;
пропозиції щодо нагородження заохочувальними державними відзнаками працівників підприємств паливно-енергетичного комплексу області;
самостійно або з іншими структурними підрозділами облдержадміністрації інформаційні та аналітичні матеріали для подання голові облдержадміністрації;
11) розглядати в установленому законодавством порядку звернення громадян з питань, що належать до компетенції Управління;
12) опрацьовувати запити і звернення народних депутатів України та депутатів відповідних місцевих рад;
13) постійно інформувати населення про стан здійснення визначених законом повноважень;
14) сприяти:
організаційному забезпеченню і координації робіт, пов’язаних з реалізацією в області Енергетичної стратегії України на період до 2035 року “Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність”, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.08.2017 № 605-Р;
ефективному функціонуванню та розвитку паливно-енергетичного комплексу;
ефективному використанню паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереженню, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива;
реалізації державної політики щодо своєчасних розрахунків підприємств паливно-енергетичного комплексу з бюджетами усіх рівнів;
розвитку міжрегіональних та зовнішньоекономічних зв’язків у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива;
створенню умов для стабільної роботи та розвитку підприємств енерго- та газопостачання області;
виконанню заходів, пов’язаних із забезпеченням соціально незахищених верств населення енергоносіями для задоволення побутових потреб;
здійсненню підприємствами паливно-енергетичного комплексу заходів щодо відновлення постачання енергоресурсів внаслідок виникнення аварійних відключень;
15) координувати в межах компетенції діяльність підприємств, організацій, установ паливно-енергетичного комплексу області, зокрема виконання енерго- та газорозподільчими підприємствами системи заходів, спрямованих на забезпечення їх сталої роботи в умовах стихійного лиха, аварій і ліквідацій їх наслідків, а також під час значного погіршення погодних умов упродовж осінньо-зимового періоду;
16) забезпечувати розроблення та впровадження організаційно-розпорядчих і нормативних актів центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення своєчасних та повноцінних розрахунків за енергоносії та у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива;
17) вживати в межах наданих повноважень заходів для соціального захисту працівників підприємств та організацій паливно-енергетичного комплексу, в першу чергу щодо погашення заборгованості із заробітної плати;
18) збирати, узагальнювати та аналізувати інформацію з питань ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, альтернативних джерел енергії та альтернативних видів палива;
19) контролювати органи місцевого самоврядування та надавати методичну допомогу з питань здійснення наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади;
20) співпрацювати з:
Управлінням Державної інспекції енергетичного нагляду України у Дніпропетровській області, Відділом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у Дніпропетровській області з питань, що належать до компетенції Управління;
відповідними міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, структурними підрозділами облдержадміністрації, райдержадміністраціями та органами місцевого самоврядування, які є головними розпорядниками коштів, з питання забезпечення проведення у повному обсязі розрахунків за природний газ та електричну енергію установ та організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів;
відповідними дорадчими органами місцевих органів влади з питань забезпечення повноцінних розрахунків за енергоносії;
21) вивчати проблемні та невирішені питання на основі аналізу роботи підприємств паливно-енергетичного комплексу, сприяти їх вирішенню;
22) складати перелік споживачів та обладнання, для якого має бути встановлена екологічна броня електропостачання;
23) здійснювати інші передбачені законом повноваження.