Дніпропетровська обласна державна адміністрація проводить постійну та систематичну роботу зі здійснення державної регуляторної політики (далі – ДРП) на території Дніпропетровської області на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України “Про місцеві державні адміністрації”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (із змінами) (далі – Закон), “Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану”, “Про правовий режим воєнного стану” (із змінами), а також згідно з офіційними роз’ясненнями Державної регуляторної служби України (далі – ДРСУ) щодо особливостей здійснення регуляторної діяльності органами виконавчої влади в умовах воєнного стану.
Задля належного провадження ДРП та покращення регуляторного середовища в регіоні, облдержадміністрацією проводиться систематичний моніторинг стану виконання регуляторними органами області законодавства про державну регуляторну політику, який спрямований на:
- вдосконалення правового регулювання господарських та адміністративних відносин між регуляторними органами та суб’єктами господарювання;
- недопущення прийняття необґрунтованих, економічно недоцільних та неефективних управлінських рішень;
- усунення перешкод для ведення бізнесу;
- підвищення рівня нормотворчої діяльності тощо.
Організаційне забезпечення здійснення державної регуляторної політики регуляторними органами області здійснює департамент економічного розвитку облдержадміністрації.
На виконання протокольних рішень від 08.07.2021 № 1, від 02.11.2021 № 3, від 17.12.2021 № 4 засідань міжрегіональної робочої групи при ДРСУ з питань здійснення державної регуляторної політики та проведення дерегуляції у сфері господарської діяльності на регіональному та місцевому рівнях, протягом І півріччя 2024 року, регуляторними органами області проводилась відповідна робота з питань впровадження ДРП на місцях за такими напрямками:
- планування діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів;
- систематизація регуляторних актів та забезпечення їх відкритості;
- проведення заходів з відстеження результативності дії прийнятих регуляторних актів;
- проведення перегляду чинних регуляторних актів;
- забезпечення оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності та відповідних наборів відкритих даних тощо.
За підсумками проведеної роботи регуляторних органів на місцях, департаментом забезпечено збір та узагальнення інформації про стан впровадження державної регуляторної політики органами виконавчої влади та місцевого самоврядування регіону.
Щодо організаційних засад здійснення державної регуляторної політики органами та посадовими особами місцевого самоврядування.
На виконання статті 31 Закону та Закону України “Про місцеве самоврядування” 83 громадами створено або визначено відповідальну постійну комісію, на яку покладені повноваження з питань реалізації державної регуляторної політики. 86 громадами визначений відповідальний структурний підрозділ або окрема посадова особа, на які покладені повноваження щодо організаційного забезпечення здійснення державної регуляторної політики на місцях.
Щодо планування діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування з підготовки проєктів регуляторних актів.
66 регуляторними органами (19 – міських рад, 30 – сільських рад, 17 – селищних рад) на виконання статей 7 та 32 Закону затверджено плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік, згідно з якими заплановано до розробки 311 проєктів регуляторних актів (145 проєктів – міськими радами, 101 – сільськими радами, 65 – селищними радами). 20 регуляторних органів у І півріччі 2024 року вносили зміни до затверджених планів діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік.
Щодо підготовки проєктів регуляторних актів та прийняття регуляторних актів органами місцевого самоврядування.
У І півріччі 2024 року, органами місцевого самоврядування області, згідно з вимогами чинного законодавства, оприлюднено на власних офіційних вебсторінках 56 проєктів регуляторних актів, в т. ч. 6 проєктів оприлюднені також і у друкованих засобах масової інформації (18 проєктів – міськими радами, 28 – сільськими радами, 10 – селищними радами).
З метою додержання регуляторної процедури, передбаченої Законом, у І півріччі 2024 року було направлено до ДРСУ 30 проєктів регуляторних актів для отримання пропозицій щодо удосконалення проєктів рішень. А саме: 14 проєктів направлено міськими радами, 9 проєктів – сільськими радами, 7 проєктів – селищною радою). Одночасно, виконавчими органами місцевих рад одержано 17 зауважень/пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань щодо проєктів регуляторних актів та відповідних АРВ (13 проєктів міських рад, 4 проєкти селищних рад).
Для забезпечення прозорості регуляторного процесу на місцях, регуляторними органами проведено 52 заходи з обговорення проєктів регуляторних актів, з них: 18 заходів проведено міськими радами, 24 – сільськими радами, 10 – селищними радами.
Щодо систематизації регуляторних актів та забезпечення їх відкритості.
В І півріччі 2024 року 82 регуляторні органи області (20 міських рад, 39 сільських рад, 23 селищні ради) сформували відповідні реєстри чинних регуляторних актів, 58 з яких оприлюднюються на офіційних вебсайтах органів влади (17 міськими радами, 22 сільськими радами, 19 селищними радами).
Всього по області до реєстрів регуляторних актів органів місцевого самоврядування внесено 716 чинних регуляторних актів (343 - міських рад, 188 – сільських рад, 185 – селищних рад), з них у І півріччі 2024 року прийнято 8 актів: 5 – міськими радами та 3 - селищними радами. 63 регуляторних акта втратили чинність з 01.01.2024, 1 скасований. 12 актів втратили чинність або були скасовані протягом І півріччя 2024 року. 76 регуляторних актів набули чинності протягом І півріччя 2024 року (24 – прийняті міськими радами, 38 – сільськими радами, 14 – селищними радами).
Сформований об’єднаний перелік регуляторних актів регуляторних органів області оприлюднений на офіційному вебсайті облдержадміністрації у розділі “Регуляторні акти”.
Щодо відстеження результативності та перегляду регуляторних актів, прийнятих органами місцевого самоврядування.
Кількість регуляторних актів, що потребують відстеження результативності у 2024 році, всього по області становить 176 актів (106 – міських рад, 42 – сільських рад, 28 – селищних рад), з них:
- базового відстеження – 31 акт (14 – міськими радами, 10 – сільськими, 7 – селищними);
- повторного відстеження - 57 актів (33 – міськими радами, 17 – сільськими радами, 7 – селищними);
- періодичного відстеження – 88 актів (59 – міськими радами, 15 – сільськими, 14 – селищними).
Відповідно до статті 11 Закону регуляторними органами здійснюється перегляд чинних регуляторних актів на відповідність принципам державної регуляторної політики. Протягом І півріччя 2024 року 11 регуляторними органами (10 – міські ради, 1 – селищна) було здійснено 23 заходи з відстеження результативності діючих регуляторних актів, з них:
- базових – 3 заходи з відстеження (міськими радами);
- повторних – 4 заходи з відстеження (міськими радами);
- періодичних – 16 заходів з відстеження (15 міськими радами, 1 селищною радою).
За результатами проведених заходів, було здійснено перегляд регуляторних актів, з них 14 - на підставі звіту про відстеження результативності, 9 - за ініціативою регуляторного органу. В результаті перегляду 15 актів залишено без змін, до 3 актів внесено зміни, 5 актів – скасовано.
Відповідно до рекомендацій ДРСУ 32-ма органами місцевого самоврядування створені і затверджені плани-графіки проведення у 2024 році заходів з відстеження результативності діючих регуляторних актів (13 – міськими радами, 11 – сільськими радами, 8 – селищними радами).
Щодо оприлюднення інформації про здійснення державної регуляторної політики.
На офіційних вебсайтах 87 регуляторних органів (1 – районна рада, 20 – міські ради, 41 – сільські ради, 25 – селищні) створено окремі структуровані розділи для висвітлення інформації з питань реалізації регуляторним органом державної регуляторної політики. 66 регуляторних органів постійно оновлюють на офіційних вебсайтах інформацію про здійснення регуляторної політики (19 міських рад, 25 сільських рад, 22 селищні ради). Інші регуляторні органи області тимчасово припинили оновлення даних у зв’язку з воєнним станом.
В звітному періоді департаментом направлено лист до регуляторних органів регіону щодо необхідності додержання вимог чинного законодавства стосовно оприлюднення на офіційних вебсайтах органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформації, передбаченої законодавством про здійснення регуляторної діяльності.
Щодо підвищення рівня знань у сфері державної регуляторної політики.
Зміни законодавства, зростання значущості ефективної діяльності публічних службовців, потреба у систематизації та поглибленні знань у сфері державної регуляторної політики спричиняє нагальну необхідність у проведенні навчальних заходів, орієнтованих на підвищення рівня обізнаності щодо вимог законодавства у цій сфері та формування у публічних службовців професійних компетентностей щодо здійснення регуляторної діяльності.
З метою недопущення порушень й усунення проблемних питань у сфері реалізації регуляторної політики на місцях та отримання роз’яснень щодо неухильного виконання вимог законодавства про державну регуляторну політику, в тому числі у період правового режиму воєнного стану, для осіб, відповідальних за здійснення регуляторної діяльності, системно проводяться навчання.
Так, в останній вівторок першого місяця кварталу, Криворізькою міською радою проведяться онлайн-семінари за участю представників Дніпровського міжрегіонального відділу Державної регуляторної служби України.
18 квітня 2024 року у рамках реалізації проєкту REcovery: “Регуляторні інструменти для економічної відбудови” та підписаного Меморандуму про співпрацю між Дніпровською міською радою і Львівським регуляторним хабом, представники виконавчих органів міської ради взяли участь в онлайн обговоренні модельних регуляторних актів в п’яти визначених сферах.
30 травня 2024 року Дніпропетровською облдержадміністрацією за участі представника ДРСУ – заступника начальника Дніпровського міжрегіонального відділу ДРСУ Наталії Оніщенко, а також посадових осіб органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, відповідальних за реалізацію державної регуляторної політики на території області, проведено онлайн-семінар на тему: “Особливості здійснення регуляторної політики та виконання вимог законодавства щодо державної регуляторної політики, в тому числі в період режиму воєнного стану”, в якому прийняли участь 95 осіб.
Щодо регуляторної діяльності райдержадміністрацій.
Станом на 01.07.2024 в районних державних адміністраціях області відсутні чинні регуляторні акти. План діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів РДА затверджено однією РДА. Водночас, райдержадміністрації області, в рамках делегованих повноважень, здійснюють координацію діяльності міських, селищних, сільських рад, які розташовані на території відповідних районів, з питань реалізації державної регуляторної політики на місцях.
Інформація про результати проведеного моніторингу щодо упровадження державної регуляторної політики регуляторними органами регіону опилюднена на офіційному веб-сайті облдержадміністрації (adm.dp.gov.ua) у розділі “Відомості про здійснення регуляторної діяльності” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
Щодо здійснення регуляторної діяльності облдержадміністрацією.
Відповідно до чинного законодавства та з метою реалізації принципу послідовності та передбачуваності державної регуляторної політики 11 грудня 2023 року затверджено План діяльності Дніпропетровської облдержадміністрації з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік. Документ сформовано на підставі узагальненої інформації від структурних підрозділів облдержадміністрації та передбачає розробку 2 проєктів регуляторних актів. План діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів облдержадміністрації, згідно з законодавством, оприлюднений на офіційному вебсайті облдержадміністрації у розділі “Регуляторна діяльність” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
На виконання вимог статей 12, 13 Закону та з метою забезпечення послідовності та передбачуваності у регуляторній діяльності, що надає можливість вчасно переглядати акти та вносити до них зміни, у разі необхідності, створено та супроводжується Перелік чинних регуляторних актів облдержадміністрації, який також оприлюднений на офіційному вебсайті ОДА у розділі “Регуляторна діяльність” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
Протягом І півріччя 2024 року до переліку чинних регуляторних актів облдержадміністрації зміни не вносились. Станом на 01.07.2024 перелік чинних регуляторних актів ОДА включає 4 регуляторні акти трьох структурних підрозділів.
Відповідно до вимог статей 10, 13 Закону та для своєчасного здійснення заходів з відстеження результативності регуляторних актів облдержадміністрацією 11 грудня 2023 року затверджений План-графік проведення заходів з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів на 2024 рік. Документом заплановано у 2024 році проведення 1 періодичного відстеження результативності дії регуляторного акта. План-графік оприлюднений на офіційному вебсайті ОДА у розділі “Регуляторна діяльність” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
У І півріччі 2024 року відстеження не передбачались.
Підсумовуючи викладене: протягом І півріччя 2024 року, в період правового режиму воєнного стану, процес здійснення державної регуляторної політики в області був скоординований, робота регуляторних органів регіону спрямовувалась на забезпечення прозорої державної регуляторної політики – інформаційну відкритість регуляторних процедур, досягнення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави, усунення перешкод для розвитку підприємництва та формування ефективного регуляторного клімату в регіоні.