Дніпропетровська облдержадміністрація проводить постійну та систематичну роботу зі здійснення державної регуляторної політики (далі – ДРП) на території Дніпропетровської області на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України “Про місцеві державні адміністрації”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” (із змінами) (далі – Закон), “Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану”, “Про правовий режим воєнного стану” (із змінами), а також згідно з офіційними роз’ясненнями Державної регуляторної служби України (далі – ДРСУ) щодо особливостей здійснення регуляторної діяльності органами виконавчої влади в умовах воєнного стану.
Задля належного провадження ДРП та покращення регуляторного середовища в регіоні, облдержадміністрацією проводиться систематичний моніторинг стану виконання регуляторними органами області законодавства про державну регуляторну політику, який спрямований на:
- вдосконалення правового регулювання господарських та адміністративних відносин між регуляторними органами та суб’єктами господарювання;
- недопущення прийняття необґрунтованих, економічно недоцільних та неефективних управлінських рішень;
- усунення перешкод для ведення бізнесу;
- підвищення рівня нормотворчої діяльності тощо.
Організаційне забезпечення здійснення державної регуляторної політики регуляторними органами області здійснює департамент економічного розвитку облдержадміністрації.
На виконання протокольних рішень від 08.07.2021 № 1, від 02.11.2021 № 3, від 17.12.2021 № 4 засідань міжрегіональної робочої групи при ДРСУ з питань здійснення державної регуляторної політики та проведення дерегуляції у сфері господарської діяльності на регіональному та місцевому рівнях, протягом 9 місяців 2024 року регуляторними органами області проводилась відповідна робота з питань впровадження ДРП на місцях за такими напрямками:
- планування діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів;
- систематизація регуляторних актів та забезпечення їх відкритості;
- проведення заходів з відстеження результативності дії прийнятих регуляторних актів;
- проведення перегляду чинних регуляторних актів;
- забезпечення оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності та відповідних наборів відкритих даних тощо.
За підсумками проведеної роботи регуляторних органів на місцях, департаментом забезпечено збір та узагальнення інформації про стан впровадження ДРП органами виконавчої влади та місцевого самоврядування регіону.
Щодо організаційних засад здійснення ДРП органами та посадовими особами місцевого самоврядування.
На виконання статті 31 Закону та Закону України “Про місцеве самоврядування” 83 громадою створено або визначено відповідальну постійну комісію, на яку покладені повноваження з питань реалізації ДРП. 86 громадами визначений відповідальний структурний підрозділ або окрема посадова особа, на які покладені повноваження щодо організаційного забезпечення здійснення ДРП на місцях.
Щодо планування діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування з підготовки проєктів регуляторних актів.
На виконання статей 7 та 32 Закону № 63 регуляторними органами (19 – міськими радами, 17 – селищними радами, 27 – сільськими радами) затверджено плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік, згідно з якими заплановано до розробки 343 проєкти регуляторних актів (167 проєктів – міськими радами, 67 – селищними радами, 109 – сільськими радами). 19 регуляторних органів протягом 9 місяців 2024 року вносили зміни до затверджених планів діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік.
Щодо підготовки проєктів регуляторних актів та прийняття регуляторних актів органами місцевого самоврядування.
За 9 місяців 2024 року органами місцевого самоврядування на своїх офіційних сторінках оприлюднено, згідно з законодавством, 56 проєктів регуляторних актів, в тому числі 10 проєктів опубліковані також і у друкованих засобах масової інформації (21 проєктів – міськими радами, 9 – селищними радами, 26 – сільськими радами).
В рамках додержання регуляторної процедури, передбаченої Законом, за 9 місяців 2024 року було направлено до ДРСУ 32 проєкти регуляторних актів для отримання пропозицій щодо удосконалення проєктів рішень. А саме: 13 проєктів направлено міськими радами, 6 проєктів – селищними радами, 13 проєктів – сільськими радами). В той же час, виконавчими органами місцевих рад одержано 17 зауважень/пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань щодо проєктів регуляторних актів та відповідних АРВ (13 проєктів міських рад, 4 проєкти селищних рад).
Додатковим заходом відкритості діяльності органів державної влади є проведення публічних обговорень проєктів регуляторних актів. З метою забезпечення прозорості регуляторного процесу на місцях регуляторними органами проведено 53 заходи з обговорення проєктів регуляторних актів, з них: 20 заходів проведено міськими радами, 9 – селищними радами, 24 – сільськими радами.
Щодо систематизації регуляторних актів та забезпечення їх відкритості.
Станом на 01.10.2024 82 регуляторні органи (20 – міських рад, 23 – селищні ради, 39 – сільських рад) сформували відповідні реєстри чинних регуляторних актів, 61 з яких оприлюднюються на офіційних сайтах органів влади (17 – міськими радами, 21 – селищними радами, 23 – сільськими радами). Також сформований об’єднаний перелік регуляторних актів регуляторних органів області, який розміщений на сайті облдержадміністрації у розділі “Перелік регуляторних актів”.
Всього по області до реєстрів регуляторних актів органів місцевого самоврядування внесено 706 чинних регуляторних акти (341 – регуляторних актів міських рад, 185 – селищних рад, 180 – сільських рад). Протягом 9 місяців 2024 року прийнято 25 актів: 16 – міськими радами, 7 - селищними радами, 2 – сільськими радами. 65 регуляторних актів втратили чинність з 01.01.2024, 1 скасований. 18 актів втратили чинність або були скасовані протягом 9 місяців 2024 року. 85 регуляторних актів набрали чинності протягом 9 місяців 2024 року (29 – прийняті міськими радами, 39 – сільськими радами, 17 – селищними радами).
Щодо відстеження результативності та перегляду регуляторних актів, прийнятих органами місцевого самоврядування.
Кількість регуляторних актів, що потребують відстеження результативності у 2024 році, всього по області становить 176 актів (106 – міських рад, 28 – селищних рад, 42 – сільських рад), з них:
- базового відстеження – 31 акт (14 – міськими радами, 7 – селищними, 10 – сільськими);
- повторного відстеження - 57 актів (33 – міськими радами, 7 – селищними, 17 – сільськими радами);
- періодичного відстеження – 88 актів (59 – міськими радами, 14 – селищними, 15 – сільськими).
Відповідно до статті 11 Закону регуляторними органами здійснюється перегляд чинних регуляторних актів на відповідність принципам ДРП. Протягом 9 місяців 2024 року 19 регуляторними органами (12 – міських рад, 1 – селищною радою, 6 - селищними радами) було здійснено 68 заходів з відстеження результативності діючих регуляторних актів, з них:
- базових – 16 заходів з відстеження (11 - міськими радами, 5 – сільськими радами);
- повторних – 6 заходів з відстеження (міськими радами);
- періодичних – 46 заходів з відстеження (26 - міськими радами, 1 - селищною радою, 19 – сільськими радами).
Внаслідок цього було проведено перегляд регуляторних актів, з них 44 - на підставі звіту про відстеження результативності, 24 - за ініціативою регуляторного органу.
В результаті перегляду 44 акти залишено без змін, до 14 актів внесено зміни, 4 акти втратили чинність, 6 актів – скасовано.
Підготовлені звіти про відстеження результативності більшістю органами місцевого самоврядування оприлюднені у спосіб, передбачений законодавством.
Відповідно до рекомендацій ДРСУ 32 органами місцевого самоврядування створені і затверджені плани-графіки проведення у 2024 році заходів з відстеження результативності діючих регуляторних актів (13 – міськими радами, 8 – селищними радами, 11 – сільськими радами).
Щодо оприлюднення інформації про здійснення ДРП.
На офіційних сайтах 87 регуляторних органів (1 – районна рада, 20 – міські ради, 41 – сільські ради, 25 – селищні) створені окремі структуровані розділи, де має висвітлюватися інформація з питань реалізації органом влади ДРП. 68 органів постійно оновлюють ці розділи (19 міських рад, 23 селищні ради, 26 сільських рад). Всі інші регуляторні органи області тимчасово припинили оновлення даних у зв’язку з воєнним станом.
Також 4 міські ради постійно оновлюють відповідну інформацію на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
В той же час, органам місцевої влади Департаментом економічного розвитку Дніпропетровської облдержадміністрації направлено лист від 11.04.2024 за № 1183/0/31-24 щодо організації роботи з поновлення оприлюднення на сайтах органів виконачої влади та органів місцевого самоврядування підвідомчих територіальних громад інформації, передбаченої законодавством про здійснення регуляторної діяльності.
Щодо підвищення рівня знань у сфері ДРП.
З метою недопущення порушень й усунення проблемних питань у сфері реалізації ДРП на місцях та отримання роз’яснень щодо неухильного виконання вимог законодавства про ДРП, в тому числі у період правового режиму воєнного стану, для осіб, відповідальних за здійснення регуляторної діяльності, системно проводяться навчання.
Так, 30.01.2024 та 30.04.2024 Криворізькою міською радою проведені онлайн-семінари за участю представників Дніпровського міжрегіонального відділу ДРСУ.
18 квітня 2024 року у рамках реалізації проєкту REcovery: “Регуляторні інструменти для економічної відбудови” та підписаного Меморандуму про співпрацю між Дніпровською міською радою і Львівським регуляторним хабом, представники виконавчих органів міської ради взяли участь в онлайн обговоренні модельних регуляторних актів в п’яти визначених сферах.
30 травня 2024 року Дніпропетровською облдержадміністрацією за участі представника ДРСУ – заступника начальника Дніпровського міжрегіонального відділу ДРСУ Наталії Оніщенко, а також посадових осіб органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, відповідальних за реалізацію ДРП на території області, проведено онлайн-семінар на тему: “Особливості здійснення регуляторної політики та виконання вимог законодавства щодо державної регуляторної політики, в тому числі в період режиму воєнного стану”, в якому прийняли участь 95 осіб.
За рекомендацією департаменту економічного розвитку Дніпропетровської облдержадміністрації посадові особи регуляторних органів області долучилися до проходження навчального курсу “Регуляторна політика на місцевому рівні”, запущеного Центром економічного зростання “LRHub” разом з ДРСУ та партнерами.
Щодо регуляторної діяльності райдержадміністрацій.
Станом на 01.10.2024 в районних державних адміністраціях області відсутні чинні регуляторні акти. Плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів районних державних адміністрацій затверджено однією райдержадміністрацією. Водночас, райдержадміністрації області, в рамках делегованих повноважень, здійснюють координацію діяльності міських, селищних, сільських рад, які розташовані на території відповідних районів, з питань реалізації ДРП на місцях.
Інформація про результати проведення моніторингу щодо упровадження ДРП органами влади регіону висвітлюється на офіційному сайті облдержадміністрації у розділі “Відомості про здійснення регуляторної діяльності”.
Щодо здійснення регуляторної діяльності облдержадміністрацією.
Відповідно до чинного законодавства та з метою реалізації принципу послідовності та передбачуваності ДРП 11 грудня 2023 року затверджено План діяльності Дніпропетровської облдержадміністрації з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік. Документ сформовано на підставі узагальненої інформації від структурних підрозділів облдержадміністрації та передбачає розробку 2 проєктів регуляторних актів. План діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів облдержадміністрації, згідно з законодавством, оприлюднений на офіційному вебсайті облдержадміністрації у розділі “Регуляторна діяльність” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
На виконання вимог статей 12, 13 Закону та з метою забезпечення наступності у регуляторній діяльності, що надає можливість вчасно переглядати акти та вносити до них зміни, у разі необхідності, створено та супроводжується Перелік чинних регуляторних актів облдержадміністрації, який також оприлюднений на офіційному вебсайті ОДА у розділі “Регуляторна діяльність” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних. Протягом 9 місяців 2024 року до переліку чинних регуляторних актів облдержадміністрації зміни не вносились. Станом на 01.10.2024 перелік чинних регуляторних актів ОДА включає 4 регуляторні акти трьох структурних підрозділів.
Відповідно до вимог статей 10, 13 Закону та для своєчасного здійснення заходів з відстеження результативності регуляторних актів облдержадміністрацією 11 грудня 2023 року затверджений План-графік проведення заходів з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів на 2024 рік. Документом заплановано у 2024 році проведення 1 періодичного відстеження результативності дії регуляторного акта. План-графік оприлюднений на офіційному вебсайті ОДА у розділі “Регуляторна діяльність”.
Протягом перших трьох кварталів 2024 року відстеження не передбачались.
Підсумовуючи викладене: протягом 9 місяців 2024 року, в період правового режиму воєнного стану, процес здійснення ДРП в області був скоординований, робота регуляторних органів регіону спрямовувалась на забезпечення прозорої ДРП – інформаційну відкритість регуляторних процедур, досягнення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави, усунення перешкод для розвитку підприємництва та формування ефективного регуляторного клімату в регіоні.