Опубліковано 20 січня 2025 року, 17:15
ІНФОРМАЦІЯ про стан реалізації державної регуляторної політики на місцевому рівні на території Дніпропетровській області за 2024 рік

Дніпропетровська облдержадміністрація (далі – ОДА) протягом звітного періоду проводила заходи щодо постійного та систематичного моніторингу стану виконання регуляторними органами області законодавства про державну регуляторну політику (далі – ДРП), в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України “Про місцеві державні адміністрації”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” (із змінами) (далі – Закон), “Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану”, “Про правовий режим воєнного стану” (із змінами), а також згідно з офіційними роз’ясненнями Державної регуляторної служби України (далі – ДРСУ) щодо особливостей здійснення регуляторної діяльності органами виконавчої влади в умовах воєнного стану.

Систематичний моніторинг стану виконання регуляторними органами області законодавства про державну регуляторну політику спрямований на:

  • вдосконалення правового регулювання господарських та адміністративних відносин між регуляторними органами та суб’єктами господарювання;
  • недопущення прийняття необґрунтованих, економічно недоцільних та неефективних управлінських рішень;
  • усунення перешкод для ведення бізнесу;
  • підвищення рівня нормотворчої діяльності тощо.

Організаційне забезпечення здійснення державної регуляторної політики регуляторними органами області здійснює департамент економічного розвитку ОДА.

На виконання протокольних рішень від 08.07.2021 № 1, від 02.11.2021 № 3, від 17.12.2021 № 4 засідань міжрегіональної робочої групи при ДРСУ з питань здійснення державної регуляторної політики та проведення дерегуляції у сфері господарської діяльності на регіональному та місцевому рівнях, протягом 2024 року регуляторними органами області проводилась відповідна робота з питань впровадження ДРП на місцях за такими напрямками:

  • планування діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів;
  • підготовка проєктів регуляторних актів та прийняття регуляторних актів органами місцевого самоврядування;
  • систематизація регуляторних актів та забезпечення їх відкритості;
  • проведення заходів з відстеження результативності дії прийнятих регуляторних актів;
  • проведення перегляду чинних регуляторних актів;
  • забезпечення оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності та відповідних наборів відкритих даних тощо.

За підсумками проведеної роботи регуляторних органів на місцях, департаментом забезпечено збір та узагальнення інформації про стан впровадження ДРП органами виконавчої влади та місцевого самоврядування регіону.

Щодо організаційних засад здійснення ДРП органами та посадовими особами місцевого самоврядування.

На виконання статті 31 Закону та Закону України “Про місцеве самоврядування” 83 громадою створено або визначено відповідальну постійну комісію, на яку покладені повноваження з питань реалізації ДРП. 86 громадами визначений відповідальний структурний підрозділ або окрема посадова особа, на які покладені повноваження щодо організаційного забезпечення здійснення ДРП на місцях.

Щодо планування діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування з підготовки проєктів регуляторних актів.

На виконання статей 7 та 32 Закону 64 органами місцевого самоврядування (19 – міськими радами, 17 – селищними радами, 28 – сільськими радами) затверджено плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік, згідно з якими заплановано до розробки 341 проєкт регуляторних актів (166 проєктів – міськими радами, 67 – селищними радами, 108 – сільськими радами). 20 регуляторних органів протягом 2024 року вносили зміни до затверджених планів діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік.

Щодо підготовки проєктів регуляторних актів та прийняття регуляторних актів органами місцевого самоврядування.

У 2024 році органами місцевого самоврядування на своїх офіційних сторінках оприлюднено, згідно з законодавством, 62 проєкти регуляторних актів, в тому числі 8 проєктів опубліковані також і у друкованих засобах масової інформації (26 проєктів – міськими радами, 11 – селищними радами, 25 – сільськими радами).

В рамках додержання регуляторної процедури, передбаченої Законом, протягом 2024 року було направлено до ДРСУ 35 проєктів регуляторних актів для отримання пропозицій щодо удосконалення проєктів рішень. А саме: 15 проєктів направлено міськими радами, 8 проєктів – селищними радами, 12 проєктів – сільськими радами. В той же час, виконавчими органами місцевих рад одержано 22 зауваження/пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань щодо проєктів регуляторних актів та відповідних аналізів регуляторного впливу (щодо 18 проєктів міських рад, 4 проєктів селищних рад).

Додатковим заходом відкритості діяльності органів державної влади є проведення публічних обговорень проєктів регуляторних актів. З метою забезпечення прозорості регуляторного процесу на місцях регуляторними органами проведено 54 заходи з обговорення проєктів регуляторних актів, з них: 20 заходів проведено міськими радами, 11 – селищними радами, 23 – сільськими радами.

Щодо систематизації регуляторних актів та забезпечення їх відкритості.

Станом на 01.01.2025 82 регуляторні органи (20 – міських рад, 23 – селищні ради, 39 – сільських рад) сформували відповідні реєстри чинних регуляторних актів, 61 регуляторним органом оприлюднено реєстр чинних регуляторних актів на офіційному сайті цього органу (17 – міськими радами, 21 – селищними радами, 23 – сільськими радами). Також сформований об’єднаний перелік регуляторних актів регуляторних органів області, який розміщений на сайті ОДА у розділі “Перелік регуляторних актів”.

Всього по області до реєстрів регуляторних актів органів місцевого самоврядування внесено 713 чинних регуляторних актів (344 – регуляторних актів міських рад, 187 – селищних рад, 182 – сільських рад). Протягом 2024 року прийнято 33 акти: 19 – міськими радами, 7 - селищними радами, 7 – сільськими радами. 65 регуляторних актів втратили чинність з 01.01.2024, 23 актів втратили чинність або були скасовані протягом 2024 року. 85 регуляторних актів набрали чинності протягом 2024 року (29 – прийняті міськими радами, 17 – селищними радами, 39 – сільськими радами).

Щодо відстеження результативності та перегляду регуляторних актів, прийнятих органами місцевого самоврядування.

Відповідно до рекомендацій ДРСУ 32 органами місцевого самоврядування були створені і затверджені плани-графіки проведення у 2024 році заходів з відстеження результативності діючих регуляторних актів (13 – міськими радами, 8 – селищними радами, 11 – сільськими радами).

Кількість регуляторних актів, що потребували відстеження результативності у 2024 році, всього по області становило 176 актів (106 – міських рад, 28 – селищних рад, 42 – сільських рад), з них:

  • базового відстеження – 31 акт (14 – міськими радами, 7 – селищними, 10 – сільськими);
  • повторного відстеження - 57 актів (33 – міськими радами, 7 – селищними, 17 – сільськими радами);
  • періодичного відстеження – 88 актів (59 – міськими радами, 14 – селищними, 15 – сільськими).

Відповідно до статті 11 Закону регуляторними органами здійснюється перегляд чинних регуляторних актів на відповідність принципам ДРП. Протягом 2024 року 20 регуляторними органами (13 – міських рад, 1 – селищною радою, 6 - сільськими радами) було здійснено 83 заходи з відстеження результативності діючих регуляторних актів, з них:

  • базових – 16 заходів з відстеження (11 - міськими радами, 5 – сільськими радами);
  • повторних – 6 заходів з відстеження (міськими радами);
  • періодичних – 46 заходів з відстеження (26 - міськими радами, 1 - селищною радою, 19 – сільськими радами).

Внаслідок цього було проведено перегляд регуляторних актів, з них 50 - на підставі звіту про відстеження результативності, 34 - за ініціативою регуляторного органу.

В результаті перегляду 46 актів залишено без змін, до 20 актів внесено зміни, 7 актів втратили чинність, 10 актів скасовано.

Підготовлені звіти про відстеження результативності більшістю органами місцевого самоврядування оприлюднені у спосіб, передбачений законодавством.

Щодо оприлюднення інформації про здійснення ДРП.

На офіційних сайтах 87 регуляторних органів (1 – районна рада, 20 – міські ради, 41 – сільські ради, 25 – селищні) створені окремі структуровані розділи, де має висвітлюватися інформація з питань реалізації органом влади ДРП. 68 органів постійно оновлюють ці розділи (19 міських рад, 23 селищні ради, 26 сільських рад). Всі інші регуляторні органи області тимчасово припинили оновлення даних у зв’язку з воєнним станом.

Також 4 міські ради постійно оновлюють відповідну інформацію на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.

В той же час, органам місцевої влади Департаментом економічного розвитку ОДА направлено лист від 11.04.2024 за № 1183/0/31-24 щодо організації роботи з поновлення оприлюднення на сайтах органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування підвідомчих територіальних громад інформації, передбаченої законодавством про здійснення регуляторної діяльності.

Щодо підвищення рівня знань у сфері ДРП.

З метою недопущення порушень й усунення проблемних питань у сфері реалізації ДРП на місцях та отримання роз’яснень щодо неухильного виконання вимог законодавства про ДРП, в тому числі у період правового режиму воєнного стану, для осіб, відповідальних за здійснення регуляторної діяльності, системно проводяться навчання.

Так, 30.01.2024 та 30.04.2024 Криворізькою міською радою проведені онлайн-семінари за участю представників Дніпровського міжрегіонального відділу ДРСУ.

18 квітня 2024 року у рамках реалізації проєкту REcovery: “Регуляторні інструменти для економічної відбудови” та підписаного Меморандуму про співпрацю між Дніпровською міською радою і Центром економічного зростання “LRHub“ представники виконавчих органів міської ради взяли участь в онлайн обговоренні модельних регуляторних актів в п’яти визначених сферах.

30 травня 2024 року ОДА за участі представника ДРСУ – заступника начальника Дніпровського міжрегіонального відділу ДРСУ Наталії Оніщенко, а також посадових осіб органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, відповідальних за реалізацію ДРП на території області, проведено онлайн-семінар на тему: “Особливості здійснення регуляторної політики та виконання вимог законодавства щодо державної регуляторної політики, в тому числі в період режиму воєнного стану”, в якому прийняли участь 95 осіб.

За рекомендацією департаменту економічного розвитку ОДА посадові особи регуляторних органів області долучилися до проходження навчального курсу “Регуляторна політика на місцевому рівні”, запущеного Центром економічного зростання “LRHub” разом з ДРСУ та партнерами.

Посадових осіб органів місцевого самоврядування та райдержадмінністацій ознайомлено з листами ДРСУ від 12.11.2024 № 16138/0/535-24, від 23.12.2024 № 18186/0/535-25 та від 31.12.2024 № 18544/0/535-24 щодо додержання норм законодавства під час здійснення регуляторними органами своєї діяльності.

Щодо регуляторної діяльності райдержадміністрацій.

Станом на 01.01.2025 в районних державних адміністраціях області відсутні чинні регуляторні акти. Плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів районних державних адміністрацій на 2024 рік було затверджено двома райдержадміністраціями. Водночас, райдержадміністрації області, в рамках делегованих повноважень, здійснюють координацію діяльності міських, селищних, сільських рад, які розташовані на території відповідних районів, з питань реалізації ДРП на місцях.

Інформація про результати проведення моніторингу щодо упровадження ДРП органами влади регіону висвітлюється на офіційному сайті ОДА у розділі “Відомості про здійснення регуляторної діяльності”.

Щодо здійснення регуляторної діяльності облдержадміністрацією.

Відповідно до чинного законодавства та з метою реалізації принципу послідовності та передбачуваності ДРП 11 грудня 2023 року затверджено План діяльності Дніпропетровської облдержадміністрації з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік, 9 грудня 2024 року - План діяльності Дніпропетровської облдержадміністрації з підготовки проєктів регуляторних актів на 2025 рік. Документи сформовано на підставі узагальненої інформації від структурних підрозділів ОДА та передбачають розробку в 2024 році та в 2025 році двох проєктів регуляторних актів. Плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів облдержадміністрації, згідно з законодавством, оприлюднено на офіційному вебсайті облдержадміністрації у розділі “Регуляторна діяльність” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.

На виконання вимог статей 12, 13 Закону та з метою забезпечення наступності у регуляторній діяльності, що надає можливість вчасно переглядати акти та вносити до них зміни, у разі необхідності, створено та супроводжується Перелік чинних регуляторних актів облдержадміністрації, який також оприлюднений на офіційному вебсайті ОДА у розділі “Регуляторна діяльність” та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних. Протягом 2024 року до переліку чинних регуляторних актів облдержадміністрації зміни не вносились. Станом на 01.01.2025 перелік чинних регуляторних актів ОДА включає 4 регуляторні акти трьох структурних підрозділів.

Відповідно до вимог статей 10, 13 Закону та для своєчасного здійснення заходів з відстеження результативності регуляторних актів ОДА 11 грудня 2023 року затверджено План-графік проведення заходів з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів на 2024 рік, 9 грудня 2024 року затверджено План-графік проведення заходів з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів на 2025 рік. Заплановано у 2024 році проведення одного періодичного відстеження результативності дії регуляторного акта, у 2025 році – п’яти регуляторних актів. Плани-графіки оприлюднено на офіційному вебсайті ОДА у розділі “Регуляторна діяльність”.

Державним архівом Дніпропетровської області згідно з Планом-графіком в IV кварталі 2024 року проведено відстеження регуляторного акту. Внаслідок перегляду регуляторний акт - наказ Директора державного архіву Дніпропетровської області від 25.07.2011 № 37 “Про затвердження цін на платні послуги, які надаються Державним архівом Дніпропетровської області на договірних засадах” - залишено без змін.

Підсумовуючи викладене: протягом 2024 року, в період правового режиму воєнного стану, процес здійснення ДРП в області був скоординований, робота регуляторних органів регіону спрямовувалась на забезпечення прозорої ДРП – інформаційну відкритість регуляторних процедур, досягнення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави, усунення перешкод для розвитку підприємництва та формування ефективного регуляторного клімату в регіоні.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux