Інформація про здійснення державної регуляторної політики за 2018 рік

ІНФОРМАЦІЯ

про здійснення державної регуляторної політики місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування Дніпропетровської області відповідно до вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” за 2018 рік 

Структурним підрозділом, який відповідає в Дніпропетровській облдержадміністрації за здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, визначено департамент економічного розвитку облдержадміністрації.

Основними завданнями у сфері реалізації державної регуляторної політики на 2018 рік були:

- забезпечення дотримання вимог чинного законодавства України у сфері державної регуляторної політики;

- планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів;

- підготовка якісного та змістовного аналізу регуляторного впливу актів, у тому числі з використанням такої методики як Тест малого підприємництва (М-Тест);

- оприлюднення проектів регуляторних актів (разом з аналізом регуляторного впливу та М-Тестом) місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у ЗМІ та мережі Інтернет з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, а також відкриті обговорення цих проектів за участю представників громадськості;

- відстеження результативності прийнятих регуляторних актів та їх перегляд на підставі отриманих звітів або за необхідністю;

- здійснення інформаційної підтримки переліку чинних регуляторних актів облдержадміністрації та забезпечення своєчасного його оновлення на офіційному веб-сайті зазначеного органу влади;

- посилення методичного забезпечення щодо впровадження державної регуляторної політики місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;

- запровадження ефективних форм моніторингу виконання основних засад чинного законодавства України з питань державної регуляторної політики; 

- оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності.

Відповідно до вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” (із змінами, далі – Закон) державна регуляторна політика в Дніпропетровській області спрямована на:

- вдосконалення правового регулювання господарських відносин;

- вдосконалення адміністративних відносин між регуляторними органами (іншими органами державної влади) та суб’єктами господарювання;

- недопущення прийняття економічно недоцільних і неефективних регуляторних актів; 

- зменшення втручання держави в діяльність суб’єктів господарювання;

- усунення перешкод для розвитку господарської діяльності.

Згідно з нормами Закону та з метою реалізації принципу послідовності й передбачуваності державної регуляторної політики, на підставі пропозицій структурних підрозділів облдержадміністрації – розробників проектів регуляторних актів, 07 грудня 2017 року затверджено План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів облдержадміністрації на 2018 рік, до якого включено 2 проекти регуляторних актів, та 01 листопада 2018 року затверджено зміни до Плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів облдержадміністрації в частині відповідального за розроблення проекту регуляторного акта. Зазначений План та зміни до нього оприлюднені шляхом розміщення на офіційному веб-сайті облдержадміністрації у мережі Інтернет у розділі “ОДА”, рубриці “Регуляторна діяльність” (www.adm.dp.gov.ua).

Також в установленому Законом порядку були оприлюднені Плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2018 рік органів місцевого самоврядування та райдержадміністрацій області.

Проекти регуляторних актів облдержадміністрації, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування регіону з відповідними аналізами регуляторного впливу в обов’язковому порядку оприлюднювалися у місцевих друкованих засобах масової інформації і на офіційних веб-сторінках зазначених органів влади. Після офіційного оприлюднення цих документів проходила процедура отримання пропозицій і зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань.

Місцевими радами (їх виконавчими органами) та райдержадміністраціями активно вживалися заходи щодо залучення бізнес-спільноти до регуляторних процесів, забезпечення участі підприємців у підготовці й обговоренні проектів нормативно-правових актів місцевого рівня.

Протягом 2018 року місцевими регуляторними органами проведено 349 публічних обговорень проектів регуляторних актів, зокрема 174 громадських слухання, 93 круглих столи, 5 семінарів та 77 форумів і зборів.

Найбільш активними в цьому напрямі були Криворізька міська рада (її виконавчі органи), де протягом року проведено 123 заходи з публічного обговорення проектів регуляторних актів, а саме: 111 громадських слухань, 3 круглих столи, 4 семінари та 5 форумів і зборів, а також сільські, селищні ради Софіївського району, де проведено 41 захід з публічного обговорення проектів регуляторних актів, а саме: 11 громадських слухань, 19 круглих столів та 11 форумів і зборів.

Загалом за підсумками 2018 року регуляторними органами області прийнято 494 регуляторних акти.

Протягом року облдержадміністрація активно співпрацювала в галузі державної регуляторної політики із завідувачем Сектору Державної регуляторної служби України у Дніпропетровській області Олександром Різником, а також з громадськими об’єднаннями підприємців, зокрема з Дніпропетровською обласною громадською організацією “Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики” та громадською організацією “Інститут громадської експертизи”, насамперед, в частині підготовки незалежних експертних висновків щодо змісту проектів регуляторних актів та забезпечення методичної підтримки регуляторних органів стосовно ключових етапів проходження регуляторної процедури.

У звітному періоді посадові особи органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади Дніпропетровської області мали можливість отримати нові знання під час семінарів з питань реалізації державної регуляторної політики та практичного застосування норм регуляторного законодавства, які відбулись за участю завідувача Сектору Державної регуляторної служби України в Дніпропетровській області Олександра Різника, а саме:

- 22 березня та 15 травня 2018 року, організованих Дніпропетровським відокремленим підрозділом Установи “Центр розвитку місцевого самоврядування”;

- 6 – 7 грудня 2018 року, організованих департаментом економічного розвитку облдержадміністрації.

Під час семінарів були розглянуті такі питання як розробка аналізу регуляторного впливу до проекту регуляторного акта, алгоритми дій на кожному етапі регуляторної діяльності, методологія застосування М-тесту, а також відпрацьовані практичні вправи з підготовки аналізу регуляторного впливу до проекту регуляторного акта.

Також 04 вересня 2018 року представники облдержадміністрації та Дніпровської міської ради взяли участь у Воркшоп-презентації щодо впровадження в Україні першого стандартизованого набору відкритих даних, розробленого Державною регуляторною службою України спільно з Державним агентством з питань електронного урядування України, проектами TAPAS “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах” та Transparent cities/Прозорі міста.

Крім того, у звітному періоді здійснювався постійний моніторинг заходів з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів відповідно до затверджених Планів-графіків на 2018 рік. За минулий рік місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування області проведено 374 заходи з відстеження результативності регуляторних актів, з них: 235 базових, 62 повторних та 77 періодичних.

З метою організації виконання Закону, зокрема приведення регуляторних актів у відповідність до принципів державної регуляторної політики та недопущення прийняття економічно недоцільних регуляторних актів, за результатами проведених відстежень результативності прийнятих регуляторних актів здійснено перегляд таких актів. Зокрема, на місцевому рівні переглянуто 256 регуляторних актів, з них – 108 відповідають принципам державної регуляторної політики, 49 потребують внесення змін, 99 актів визнано такими, що потребують скасування. Протягом поточного року найбільшу кількість регуляторних актів переглянуто у Криворізькій та Жовтоводській міських радах (їх виконавчих органах) – 38 та 51 регуляторний акт відповідно. Серед сільських територій лідером є Межівський район – 29 регуляторних актів (з урахуванням райдержадміністрації та сільських, селищних рад).

У звітному періоді, з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог чинного законодавства України, облдержадміністрацією забезпечено перегляд власних регуляторних актів, за результатами якого до одного регуляторного акта внесено зміни та скасовано наступні 2 акти:

розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 02 березня 2010 року № Р-90/0/3-10 “Про встановлення нормативу рентабельності за надання в оренду торгових приміщень (площ), устаткування у торговельних об’єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи”;

розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 10 липня 2008 року № Р-392/0/3-08 “Про організацію роботи щодо часткового відшкодування з обласного бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими суб’єктами малого підприємництва на реалізацію інвестиційних проектів”.

Станом на 01 січня 2019 року в облдержадміністрації є чинними 4 регуляторних акти. На 01 січня 2018 року цей показник становив 6 актів. Актуалізований перелік чинних регуляторних актів облдержадміністрації розміщений на офіційному веб-сайті органу влади у мережі Інтернет у розділі “ОДА”, рубриці “Регуляторна діяльність” (www.adm.dp.gov.ua).

У звітному періоді значну увагу приділено приведенню у відповідність до вимог чинного законодавства України нормативно-правових актів райдержадміністрацій області, регламентуючих роботу центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП), зокрема Положень про ЦНАП і Регламентів ЦНАП. З кожною з 22 райдержадміністрацій Дніпропетровщини відпрацьований механізм тісної взаємодії, спрямований на забезпечення максимальної інформаційно-консультативної та методичної підтримки з боку облдержадміністрації щодо дотримання вимог чинного законодавства України з питань державної регуляторної політики, зокрема в частині підготовки аналізів регуляторного впливу та М-Тестів до проектів регуляторних актів – проектів розпоряджень голів райдержадміністрацій.

З цього приводу 13 вересня 2018 року в облдержадміністрації відбулась робоча нарада з керівниками ЦНАП та юрисконсультами райдержадміністрацій Дніпропетровської області за участю провідних фахівців Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області та завідувача Сектору Державної регуляторної служби України у Дніпропетровській області щодо обговорення покрокового алгоритму з приведення у відповідність до вимог чинного законодавства України документів, регламентуючих роботу ЦНАП.

Відповідно до абзацу другого частини 10 статті 12 Закону України “Про адміністративні послуги”, враховуючи належність регламенту ЦНАП до регуляторних актів, беручи до уваги лист Міністерства юстиції України від 21 березня 2017 року № 10412/1930-0-4-17/10.1 за результатами спільного з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Державною регуляторною службою України опрацювання листа Дніпропетровської облдержадміністрації від 08 лютого 2017 року № 26-476/0/2-17, надісланого листом Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2017 року № 5201/1/1-17, забезпечено прийняття 22 розпоряджень голів райдержадміністрацій щодо втрати чинності відповідних нормативно-правових актів, якими затверджувалися Положення та Регламент ЦНАП, зареєстрованих територіальними органами Міністерства юстиції України до набрання чинності Закону України від 10 грудня 2015 року № 888-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг” та прийняття нових 22 регуляторних актів райдержадміністрацій щодо затвердження Регламенту ЦНАП. Зазначені розпорядження в установленому законодавством порядку були подані на державну реєстрацію до Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області. Також райдержадміністраціями вжито заходів щодо прийняття нових актів стосовно затвердження Положення про ЦНАП, але вже без проходження процедур, передбачених Законом.

Варто також зазначити, що за підсумками кожного з кварталів 2018 року готувалася інформація про стан упровадження державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування області, яка розміщувалася на офіційному веб-ресурсі облдержадміністрації у розділі “ОДА”, в рубриці “Регуляторна діяльність”.

На виконання вимог Закону 10 грудня 2018 року головою облдержадміністрації затверджено Плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів облдержадміністрації на 2019 рік та проведення заходів облдержадміністрації з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів на 2019 рік, які офіційно оприлюднені у мережі Інтернет, на власному веб-сайті.

Основні проблеми, над вирішенням яких велася робота впродовж 2018 року, пов’язані з удосконаленням якості підготовки аналізів регуляторного впливу проектів регуляторних актів з М-тестом, проведення відстежень результативності прийнятих регуляторних актів, підготовки відповідних звітів про результати відстеження результативності тощо. Це пов’язано, перш за все, з великою плинністю кадрів у місцевих органах державної влади та недостатнім рівнем володіння практичними навичками застосування норм і процедур законодавства з питань державної регуляторної політики. Особливо це стосується фахівців райдержадміністрацій, сільських, селищних, міських рад, насамперед, районного значення. Як наслідок, приймаються економічно недоцільні та неефективні владні рішення, які, зрештою, підлягають скасуванню. Через відсутність у фахівців вищезазначених місцевих рад ґрунтовних знань в області регуляторної політики, відзначаються випадки, коли нормативно-правові акти, які по суті є регуляторними актами, проходять поза межами необхідних регуляторних процедур або, навпаки, прийняті регуляторні акти не містять норм регуляторного характеру, а їх прийняття не потребує реалізації процедур, передбачених Законом. У зв’язку з цим, постала нагальна потреба у вдосконаленні практичних навичок фахівців місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо застосування норм державної регуляторної політики. Саме в цьому напрямі працювала облдержадміністрація в 2018 році шляхом надання постійної інформаційно-консультаційної та методичної допомоги місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам щодо дотримання всіх обов’язкових процедур регуляторної політики, вдосконалення змісту документів, пов’язаних із впровадженням регуляторної діяльності.

Таким чином протягом 2018 року Дніпропетровською облдержадміністрацією вжито дієвих заходів щодо:

- планування діяльності стосовно підготовки проектів регуляторних актів та внесення, у разі потреби, до плану відповідних змін згідно з вимогами Закону;

- забезпечення прозорості, відкритості та передбачуваності у здійсненні регуляторної політики;

- забезпечення приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог чинного законодавства України, зокрема документів облдержадміністрації, а також райдержадміністрацій, регламентуючих роботу ЦНАП;

- підвищення рівня відповідності аналізу регуляторного впливу при підготовці проектів регуляторних актів оновленій Методиці, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 (із змінами);

- забезпечення інформаційно-консультаційної та методичної підтримки місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо реалізації державної регуляторної політики на території області; 

- запровадження систематичного моніторингу щодо виконання регуляторними органами області Закону.

Пріоритетами у забезпеченні та реалізації державної регуляторної політики на території регіону в 2019 році є:

- неухильне дотримання місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог Закону;

- приведення райдержадміністраціями, органами місцевого самоврядування області розділів “Регуляторна діяльність” на власних офіційних веб-сайтах до визначеного переліку рубрик, забезпечення їх належного функціонування, систематичного наповнення та підтримки в актуальному стані, а також створення умов до безперешкодного доступу до інформації суб’єктів господарювання;

- здійснення моніторингу виконання структурними підрозділами облдержадміністрації, райдержадміністраціями та органами місцевого самоврядування вимог чинного законодавства України з питань державної регуляторної політики шляхом отримання щоквартальної інформації, її узагальнення та аналізу з метою оприлюднення підготовленої звітності на офіційному веб-сайті облдержадміністрації; 

- забезпечення ведення та систематичного оновлення переліку чинних регуляторних актів облдержадміністрації, здійснення його оприлюднення; 

- проведення спеціалізованих тренінгів, круглих столів, семінарів для фахівців місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань реалізації державної регуляторної політики та практичного застосування норм регуляторного законодавства;

- забезпечення загального методичного супроводу регуляторних органів шляхом розробки і розповсюдження методичних та інформаційних матеріалів з практичних аспектів реалізації регуляторної діяльності; 

- забезпечення оприлюднення у друкованих засобах масової інформації прийнятих регуляторних актів.

Для забезпечення відкритості та прозорості діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, реалізації права громадян та бізнес-об’єднань на участь у формуванні та реалізації державної політики зазначені вище заходи включені до Програми розвитку малого та середнього підприємництва у Дніпропетровській області на 2019 – 2020 роки, затвердженої рішенням сесії Дніпропетровської обласної ради від 07 грудня 2018 року № 407-15/VIІ (далі – Програма). Зокрема, передбачається активне залучення до виконання заходів Програми місцевих координаційних рад з питань розвитку підприємництва, представників громадських організацій та бізнес-асоціацій, громадських діячів, які беруть участь у визначенні актуальних проблем у сфері підприємництва та на основі проведеного аналізу розробляють пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства України, а також прийняття нормативно-правових актів місцевих органів державної влади або внесення змін до таких актів.

Облдержадміністрація і в поточному році продовжуватиме здійснення постійного моніторингу щодо виконання місцевими регуляторними органами регіону вимог Закону та забезпечення інформаційно-консультативної та методичної підтримки щодо реалізації державної регуляторної політики на території області.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux