Опубліковано 02 жовтня 2020 року, 09:05

Скільки потрібно інвестицій для створення індустріального парку і коли чекати прибутку

Які інвестиції потрібні в індустріальні парки, та що треба зробити для залучення резидентів на їх територію.

Скільки коштує створити індустріальний парк

Індустріальний парк на 10 середніх заводів, на створення кожного з яких буде витрачено $2-$3 млн — це цікава інвестиційна історія для регіону. Бо підключення кожного підприємства до комунікацій — це досить дорого. Тому вигідніше для початку створити індустріальний парк на 10 середніх заводів, ніж на 100 маленьких.

За приблизним підрахунком розмір інвестицій в організацію індустріального парку на 10 заводів обійдеться в середньому для місцевого чи обласного бюджету десь від $1 до $2 млн, якщо займатися комунікаціями з нуля. Основна стаття витрат — це як раз комунікації, облаштування території, тощо. А відбитися ці інвестиції зможуть десь орієнтовно через 2 роки, за рахунок сплати податків в місцевий бюджет та працевлаштування місцевих спеціалістів. 

Що треба для залучення інвесторів

Інтерес західних бізнесменів запускати виробництво на Дніпропетровщині є. Хоча, звичайно, коронавірус вніс свої корективи. Наприклад, деякі закордонні інвестори цікавляться можливостями організувати виробництво саме медтехніки та різних медичних витратних матеріалів, як-то шприців, ампул для ліків, тощо. Зараз все це закуповується та імпортується здебільше з Китаю. А попит на медичне обладнання досить великий, адже в Дніпропетровський області дуже багато, більш ніж в інших регіонах України, медичних закладів. Є також інвесторська зацікавленість в сферах машинобудування, космосу, фармацевтичної галузі. Важливо в першу чергу залучати українських інвесторів. Якщо прийдуть вони, то приходитимуть і з інших країн.

Щоб інвестори з’явилися, потрібно створити сприятливі умови для їх стимулювання. Наразі зареєстровано законопроєкт про зміни до закону про індустріальні парки. Там якраз передбачені пільги: на перші 5 років звільнення від податку на прибуток, від ввізного мита, якщо імпортує обладнання до свого заводу. Це треба робити, інакше ми не станемо конкурентними з тією ж Польщею, Білоруссю чи Туреччиною. 

Ще один з стимулів для інвесторів може запропонувати місцева влада того регіону, в якому планується організувати індустріальний парк. Створить якісь додаткові привабливі умови для залучення бізнесменів на територію парку. Наприклад, організувати безкоштовний благоустрій на території парку, або інші пільги на певний період. У нас в обласній адміністрації вже є спеціальний відділ по роботі з інвесторами. 

Є також перевірена часом методика залучення інвесторів: організація промо-турів, в яких потенційних інвесторів знайомлять з ключовими підприємствами регіону і демонструють інвестиційний потенціал. До пандемії ми збиралися організовувати такі тури для західних бізнесменів на Дніпропетровщину. І також для наших в Америку та Азію. Але COVID вніс свої корективи. І цей проєкт були вимушені поки що відкласти. 

Прибуток від індустріального парку

У світовій практиці підприємства індустріального парку мають певні податкові пільги на якийсь термін. У Польщі взагалі діє програма, за якою 60% першочергових інвестицій повертаються в якості фінансової допомоги держави.

Але від податку на дохід співробітників підприємства, які працюють в індустріальних парках, ніхто не звільняє. Саме цей податок складає 80% місцевих та обласних бюджетів, і за рахунок цих надходжень ми далі можемо будувати дороги та інші інфраструктурні об'єкти.

Так, на одному середньому заводі працює близько 100 фахівців. Тобто якщо в індустріальному парку буде 10 заводів, то це в середньому 1 тис. працівників, які отримують зарплатню і платять з неї податки. І мені, як очільнику області, важливо, щоб зарплатня робітників заводів, що розташовані в індустріальному парку, була вище ринкової. За приблизними підрахунками тільки від ПДФО за місяць можна отримати до бюджету десь 2 млн грн, якщо в індустріальному парку буде працювати близько 1 тис. фахівців з заробітною платою 10 — 12 тис. грн. 

Не варто також забувати важливий сервісний момент: інвестори, що зайдуть у індустріальний парк, будуть купувати різні послуги у місцевих компаній під час будівництва. А це вже розвиток малого та середнього бізнесу того міста, де розташований парк. І ті ж самі надходження податків до бюджету.

Крім того, далеко не всі підприємці купують імпортне обладнання. Зараз я постійно відвідую різні заводи Дніпропетровщини і бачу, що десь 20−30% обладнання — українського виробництва. Тож, ймовірно, що власники заводів частину обладнання будут купувати в українського виробника. Це все якраз є складовими для економічного зростання регіону завдяки роботі індустріального парку.

Як обрати майданчик під індустріальний парк

Щоб знизити поріг інвестицій у створення індустріального парку, варто розглядати майданчики на території старих заводів, де вже є підключення до комунікацій. Тоді витрати будуть виключно на ремонт і приведення до ладу всіх комунікацій. Тобто благоустрій майданчика. Витрати на такі роботи можуть бути десь 10−15 млн грн. Це в кілька разів дешевше, ніж підводити до всіх комунікацій з нуля. Крім того, це ще така суспільно-економічна місія — ревіталізація старих заводів.

Ще вкрай важливий момент — інфраструктура. Індустріальний парк далеко від міст нікому не цікавий. Для інвесторів окрім податкових пільг вкрай важливі: дороги автомобільні, залізничні, бодай навіть порти річкові чи морські. Вся ця інфраструктура повинна бути створена під індустріальний парк або бути вже там, де ви запланували його організувати. 

Наразі ми з командою розглядаємо декілька майданчиків під індустріальний парк. І це території старих заводів або в Дніпрі, або зовсім недалеко від обласного центру. Є цікавий варіант — 400 га площі, 70% якої не використовується взагалі. А там вже є готові цехи з підведеними усіма комунікаціями. Достатньо зробити тільки невеликий тюнінг. І все, інвестор може будувати завод. 

Інвестиційно привабливі формати індустріальних парків

Формати індустріальних парків можуть бути абсолютно різними. Наприклад, в Швеції є тематичні індустріальні парки. Коли на одній території працюють підприємства з однієї галузі. І створюється такий собі вертикально інтегрований виробничий кластер, який обслуговує великі корпорації, що знаходяться неподалік.

На Дніпропетровщині я бачу можливості в першу чергу для тематичного індустріального парку космічної сфери. В нас є потужні підприємства як Південмаш та КБ Південне. Де є і технології, і наукові розробки, і спеціалісти. Тобто на території космічного промислового кластеру можуть бути заводи, які вироблятимуть і двигуни для ракет-носіїв, і комплектуючі. Звичайно, що мінімальний поріг інвестицій у цю галузь від $20 до 30 млн. Але велика додана вартість та період окупності - 3−6 років. Тим більш, що приватні компанії вже можуть заходити у космос після прийняття закону в минулому році «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державного регулювання космічної діяльності». 

Той же Південмаш має контракт із приватною американсько-українською компанією Firefly Aerospace з представництвом у Дніпрі на $15 млн на виробництво двигунів для ракет-носіїв. Далі ці ракети будуть фінально збиратися в Америці на підприємстві Firefly Aerospace і запускатися із західного узбережжя США вже наприкінці цього року чи на початку 2021-го. 

Звичайно, більш розповсюджені не тематичні, а комбіновані індустріальні парки. І треба розуміти, що організатори повинні відпрацювати чітко критерії заходу інвесторів на території парку. Для цього обов’язково створюється керуюча компанія при індустріальному парку. Якщо парк організовує обласна влада, то вона ж її і створює. 

В будь якому випадку, основний критерій входу до індустріального парку — це не переносити вже існуюче виробництво на його територію в гонитві за пільгами, а створювати новий завод з нуля.

Вперше опубліковано на НВ Бізнес

Завантажуємо ще
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux